Síla prvního momentu.

28.02.2022

Představte si, že spíte a někdo vedle vás uprostřed noci osolí muziku, kterou dobře znáte. Jasně, řeknete mu, že je kretén, ale kapela se vám bude i tak líbit. Vždyť jste ji poznali na první dobrou a bez delšího přemýšlení. Vlastně tak nějak automaticky...

Když to s vámi zamává...

Něco podobného, byť to bylo asi ve tři odpoledne, jsem nedávno zažil s poslechem nové desky SCORPIONS. Od legendárních rockerů aktivně poslouchám období dejme tomu do roku devadesát a další nahrávky jsem prakticky nikdy neslyšel. Po novince jsem sáhl ze zvědavosti a po pár vteřinách otvíráku "Gas in the Tank" jsem se nechal unášet libivými tóny, jako bych album "Rock Believer" slyšel předtím snad stokrát. 

Podobné pocity každý zarytý hudební fanoušek dobře zná a taky ví, že moc dobře nejdou popsat. Jsou vzácné, protože takhle s vámi nezamává každá deska. Zvlášť v dnešní přesycené době. Právě tady se dělí kapely na velké a malé, významné a druholigové, legendární a zapomenuté.

Déjà vu nové vlny

Originální songwriting a zvuk je alfou a omegou každého interpreta. Právě tu autenticitu na starých kapelách miluju a nepřestává mě fascinovat. Ať se bavíme o rocku let šedesátých, o hard rocku v následující dekádě nebo o metalu a jeho extrémních odnožích z let osmdesátých a devadesátých, vždy ty kapely poznáte na první dobrou. A pozor, nemám na mysli jen velké stadiónové formace. Ten vlastní ksicht měly i kapely v totálním undergroundu...

S mladými kapelami a nastupující generací zažíváme déjà vu. Často si kladu otázku, kde jsem onen riff slyšel anebo koho mi ten zpěv připomíná. Mladí dnes umí hrát a instrumentálně jsou pravděpodobně v mnohém dál, než jejich slavní předchůdci. O vybavení a nahrávacích možnostech ani nemluvím. Přesto u většiny postrádám to silné "vteřinové" kopnutí do čumáku, tedy chvíli, kdy si mě kapela omotá kolem prstu a místo toho se mi do huby vkrádá "hm, dobrý, to asi znám, ale kdo to hraje?". Samozřejmě čest výjimkám a ony existují!

Originalitu dnes už nehledej

Už dlouho si nedělám iluze o tom, že někdo dneska nahraje desku, která změní hudební svět. Vše podstatné už bylo vymyšleno a v různých variantách přichází pořád dokola. Nestěžuju si, mně to totiž nevadí. Jen je důležité vnímat rozdíl mezi tím, kdy je to hrané od srdce, kdy jde o kalkul a kdy se jedná o prachsprostou vykrádačku bez špetky sebe sama. O tomto tématu ale zase někdy příště.

Síla prvního momentu je strašně důležitá. Výjimečným kapelám stačí riff, chvíle zpěvu nebo vlastní zvuk a dostane vás do kolen. Těm průměrným nestačí někdy ani celá skladba nebo dokonce album. Je to jako ve vztahu, protože během několika okamžiků může vzniknout láska na celý život. A věřte, že já jsem takhle zabouchlej do hodně kapel!

Peťan, 2/2022

© 2019 tady je PEŤANOVO
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky