Bodla vás OSA? Vyhněte se placení výpalného. 

01.09.2020

OSA neboli Ochranný svaz autorský. Pro někoho bojovníci za práva hudebníků, pro jiné regulérní zloději. Já se přikláním k druhému pojmenování. V posledních dvou letech jsem se s jednáním a fakturami této organizace osobně setkal a už mě to nebaví. Neprůhledný systém, na základě kterého přišlo nemalé vyúčtování za koncert té a oné kapely, mi pořád dělá vrásky na čele. OSA vybírá poplatky za hudební díla hraná naživo i v médiích. Nechme teď být rádiové stanice i komerční festivaly a pojďme se podívat na to, jaké možnosti má DIY pořadatel kulturních akcí, po kterém OSA šlape úplně stejně jako po byznys agentuře.

Praktiky OSA v praxi

Hned na začátek uvedu příklad z jednoho mnou organizovaného koncertu. Na akci se sešlo 95 platících a to stačilo akorát na pokrytí všech nákladů. Během večera zaznělo celkem 35 skladeb a 8 z nich bylo chráněných. Faktura od OSA činila necelé 4 tisíce korun vč. DPH. Tedy téměř pětistovku za jednu skladbu! Po půlroce tak zjistíte, že ona úspěšná akce je vlastně 3 tisíce v mínusu... Dlouho mi vrtalo hlavou, jak se k podobným částkám OSA dopracuje. Studoval jsem nejen jejich web, ale zjišťoval informace u různých promotérů a provozovatelů klubů. Jejich přístupy k OSA se liší. Od pečlivého hlášení akcí dopředu až po totální ignoraci doručených faktur. Můj názor na celou věc zůstává někde mezi. Z OSA se mi zvedá žaludek, ale zároveň nehodlám řešit pohledávky. K pochopení věcí mi pomohla až osobní schůzka se zástupkyní společnosti. Tady jsem konečně získal alespoň základní přehled o celém principu a zároveň našel cesty, jak se podobným nesmyslným poplatkům vyhnout.

Štěstí přeje připraveným

Základem je dobrá příprava. Vytipované kapely pro váš koncert nebo festival dopředu oslovte s dotazem, zda jsou někde zastupovány nebo ne. Problémem může být, že samotná kapela tuto skutečnost vůbec neví, protože jejich skladby svěřil ochráncům např. vydavatel. Pokud se dohodnete, nechte si poslat koncertní playlist dopředu. V případě, že ho kapela dává do kupy až na místě, připravte si jednoduchý formulář, do kterého vám hudebníci vyplní hrané songy. Chybět by neměl ani název akce, datum, podpisy a případné prohlášení, že jejich tvorba nepodléhá ochranným právům.

Songy jsou nechráněné

Než pozvete kapelu, vyhledejte si její skladby v databázi hudebních děl. Pokud nic nenajdete (pozor, systém nehledá jako autory kapely, ale konkrétní muzikanty), máte vyhráno. Ať už budete koncert dopředu hlásit nebo si vás OSA najde sama, mějte připravené databází zkontrolované playlisty. Zástupci OSA si je vyžádají a ověří. Nechráněná díla nepodléhají žádným zákonům a tudíž OSA ani interpret nemají nárok na vystavení faktury.

Našel jsem chráněnou tvorbu

V případě, že vámi pozvaná kapela má v databázi chráněná díla, připravte se na boj. Buď OSA přijde s fakturou sama od sebe, anebo zpětně podá kapela/vydavatel tzv. "reklamaci" za to, že ještě nedostali za onen koncert zaplaceno. Abyste tomu předešli, dohodněte se dopředu s kapelou na repertoáru. Ideálním řešením je napsat do playlistu nechráněné skladby. Pokud však kapela trvá na financích z chráněných skladeb, postupujete oficiální cestou. Navrhněte jí snížení ceny za koncert tak, že zbytek částky jí vyplatí OSA. Tuto cenu si můžete vypočítat dle jejich sazebníku a odečtěte si 10%, které z toho OSA údajně má. Další možností je sepsání smlouvy s kapelou o poskytnutí prostor pro hraní. V takovém případě jde OSA kompletně za interpretem. A v žádném případě neuvádějte v playlistech covery.

Rozporujte to

Dostali jste od OSA fakturu a nevíte pořádně za co? Důležité je mít vše evidované a pak klást otázky. Za kterou kapelu vlastně platíte? Proč tuto částku? Kým je kapela zastupovaná ve své zemi a má její agentura smlouvu s OSA? Celková částka se totiž odvíjí nejen dle počtu chráněných skladeb (stačí jedna skladba a platíte za celý večer), ale také od výše vstupného, návštěvnosti a velikosti města, ve kterém akci pořádáte. Když jste undergroundový pořadatel, nebál bych se uvést oba údaje o akci co nejnižší. A pozor, ani charitativní akce formou benefitu vás od poplatků OSA nezachrání, což považuji za maximální sprostotu. Rozporujte to. Nejednou se pořadatel dostal z vysoké částky na pár přijatelných stovek.

Nůž do zad undergroundu

Tento článek nemá za cíl hledat díry v zákonech nebo znevažovat finanční ohodnocení autorů. Jde o jakýsi "návod" pro organizátory undergroundových koncertů a festivalů jak se vůči OSA chovat. Soudím tak na základě svých zkušeností a dle reakcí dalších pořadatelů, kterým vadí neprůhlednost systému. Pro nás, jež se organizací kulturních akcí hlavně bavíme a vytváříme tím zábavu pro další podobně smýšlející lidi v rámci různých subkultur, jsou poplatky OSA mnohdy likvidační položkou v budgetu. Většina pořadatelů považuje za úspěch, když akce skončí v nule, tedy že se pokryjí všechny náklady ze vstupného. Když pak na nás nastoupí OSA s fakturami o čtyřmístných či pětimístných částkách, platíme to z vlastní kapsy...

Jaké je tedy řešení?
Obrat účinkující o cesťák? Zdražit vstup? Nezaplatit zvukařovi? Neinvestovat do propagace? Koupit kapelám k večeři chleba s máslem a nechat je spát na podlaze? Vykašlat se na to a přenechat organizování komerčním agenturám? Díky, nechci! Osobně navrhuji ze strany OSA plošné osvobození od poplatků na akcích do určitého počtu lidí... Ať si z článku něco vezmete či nikoliv, berte ho především jako upozornění na praktiky výběrčích poplatků a alespoň základní vhled do problematiky, kterou řeší celá řada nezávislých pořadatelů napříč hudebními žánry.

Peťan / září 2020

© 2019 tady je PEŤANOVO
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky